Köpevillkoren gäller vid köp via nätbutiken, www.vican.se
1. ALLMÄNNA VILLKOR
1.1 Ålder
För att köpa en produkt i Vicans nätbutik måste du vara 18 år eller äldre.
1.2 Köp
Avtal om köp träffas i och med det att du mottar en orderbekräftelse via e-post efter att du lagt en order och slutfört betalning alternativt genomgått godkänd kreditprövning i nätbutikens kassa.
1.3 Felaktiga uppgifter
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter angående pris och leveranstid.
1.4 Tryckfel
Vi reserverar oss för eventuella ”tryckfel” i produktinformation och kataloger och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga utseende. Hur färgen i bilder återges kan bero på vilken typ av bildskärm du har och vilka inställningar den har.
1.5 Force Majeure
Vi förbehåller oss rätten att åberopa Force Majeure i sådana situationer där detta är tillämpbart.
2. PRISER
I nätbutiken kan du välja om priserna ske visas med eller utan moms; momsen uppgår till 25 procent. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i förhållande till ändringar i valuta, skatt, avgifter eller liknande. Dessa prisjusteringar regleras omedelbart då vi anser det vara befogat. Vi reserverar oss även för eventuella felaktiga priser på grund av till exempel ”tryckfel”.
3. LEVERANS
3.1 Hämta varorna själv
Du kan alltid välja att själv hämta varorna på vårt hämtlager beläget i anslutning till vår utställning/butik på Ulvsundavägen 102 i Bromma. Våra öppettider är: måndag till torsdag 8.00–17.00, fredag 8.00–16.00. Så fort dina varor finns klara för hämtning kontaktar vi dig via e-post, SMS eller telefon. Vid utlämningen krävs det att du kan uppvisa godkänd legitimation.
3.2 Leverans
Mindre försändelser (kortare än 1,5 m och lättare än 20 kg) skickas som paket eller brev med DHL, Postnord eller Miljöbud och kan hämtas ut på närmaste utlämningsställe efter att du mottagit avisering. Om du angivit ett mobiltelefonnummer så skickas aviseringen som ett SMS, i annat fall får du en postavi hemskickad till dig när paketet ankommit till utlämningsstället.
Större försändelser levereras med våra egna bilar, DHL, Postnord eller Miljöbud till ”tomtgräns” förutsatt att lastbil kan ta sig dit. Inbärning, montering, avemballering och bortforsling av emballage ingår som regel inte. När dina varor ankommit till vårt lager kontaktar leveransavdelningen dig, bokar en tid, och levererar till dig vardagar kl. 9-16.
Vill du få dina möbler monterade, få emballage bortforslat eller har andra önskemål? Kontakta oss på telefon 08-642 21 00
Vid leverans av vissa varor kan leverans ske direkt från tillverkaren till dig, på annat sätt än ovan. Om så är fallet meddelar vi dig självfallet om detta så fort som möjligt.
3.3 Leveranskostnad (inom Sverige)
Vid leverans tillkommer en fraktkostnad. Om leveransadressens postnummer börjar med siffran ett (1) uppgår fraktkostnaden till 495 kr. För övriga postnummer är fraktkostnaden beroende på ordersumman enligt tariffen nedan. Om du vid ett tillfälle handlar för mer än 20.000:- bjuder vi alltid på frakten.
Ordersumma | Fraktkostnad |
1–2.500:- | 495:- |
2501–5.000:- | 745:- |
5.001–10.000:- | 995:- |
10.001–15.000:- | 1245:- |
15.001–20.000:- | 1.495:- |
Över 20.000:- | 0:- |
Summorna ovan är exklusive svensk moms.
För leveranser utanför Sveriges gräns kontakta oss. Vi förbehåller oss rätten att när som helst kunna justera fraktkostnaderna.
3.4 Avgift för outlöst försändelse eller misslyckat leveransförsök
Samtliga försändelser föraviseras i leveransbekräftelse via e-post från Vican samt aviseras via SMS, brev, telefon eller e-post från fraktbolaget. För alla försändelser (förutom brev) bifogas information i e-postavisering som möjliggör spårning av försändelsen. Om du inte mottagit avisering från fraktbolaget inom en vecka efter att du fått leveransbekräftelsen via e-post ber vi dig att kontakta oss för att undvika att försändelsen returneras.
I de fall brev, postpaket eller lastpall/större paket returneras till Vican av fraktbolaget på grund av att beställaren/mottagaren 1) inte löst ut paket från utlämningsställe; 2) inte varit anträffbar på uppgivet telefonnummer för avisering; 3) vägrat ta emot leveransen; eller 4) uppgivit felaktiga namn-, adress eller kontakt-uppgifter, kommer Vican debitera beställaren en avgift. För brev och paket uppgår avgiften till SEK 300 exkl. moms och för lastpall/större paket till SEK 900 exkl. moms. Avgiften tas ut för att täcka Vicans kostnad för returfrakten samt retur-administrationen och debiteras antingen via faktura eller genom att avgiftsbeloppet dras av från den ordersumma som återbetalas efter att returen ankommit till Vican.
I de fall Postnord, DHL eller Vican kommit överens med mottagaren om dag och tid för leverans men denne inte finns på plats vid leveranstillfället, kan en extra avgift för ett nytt leveransförsök tillkomma.
4. LEVERANSTID
Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager.
Lagervaror är varor som vi normalt har i lager för omedelbar leverans. Vid stor orderingång eller leveransförsening från leverantör kan dessa varor i vissa fall ha en leveranstid på 1-2 veckor. I sådana fall meddelas du om detta så snart vi behandlat din order. För en del varor kan den angivna leveranstiden ligga inom ett ganska stort intervall (t.ex. 1-7 veckor). Detta är varor som vi normalt lagerför men som har en något längre leveranstid om de tar slut på lager.
Vid köp av beställningsvaror meddelar vi dig leveransvecka så fort som vår beställning hos aktuell tillverkare bekräftats. Observera att detta i vissa fall kan ta upp till två veckor. Självfallet har du rätt att häva din beställning, alternativt utnyttja din ångerrätt, i samband med att du meddelas om specificerad leveransvecka.
Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – lämna ett meddelande när du lägger din order eller kontakta oss på 08-642 21 00 eller info@vican.se.
Om leveranstiden mot förmodan blir längre än vad som angivits i din orderbekräftelse så meddelar vi dig om detta snarast möjligt efter det att förseningen kommit oss tillkänna. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.
5. BETALNING
5.1 Betalningsalternativ
Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ för att du som kund ska kunna välja det sätt som passar dig bäst. I nätbutiken kan du välja mellan att betala med bank-/kreditkort, direktbetalning från ditt bankkonto, fakturabetalning eller delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden. I butiken i Bromma kan du betala kontant eller med kredit-/bankkort. Kontakta oss om du istället önskar betala i förskott via bank-/plusgiro eller har några frågor om de olika betalsätten.
5.2 Betalning med bank- och kreditkort
Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU.
Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalnings-lösning. Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard, Eurocard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.
5.3 Direktbetalning från ditt svenska bankkonto
Trygg och säker betalning över Internet för dig som är kund hos Handelsbanken, Nordea, Swedbank eller SEB och är ansluten till bankens internettjänster. Vid betalning slussas du vidare till din banks sida och loggar in som vanligt och godkänner betalningen, varefter pengarna dras direkt från ditt konto. Efter att betalningen genomförts skickas du tillbaka till nätbutiken och din order bekräftas. Du gör således hela betalningen via din bank och behöver aldrig lämna ut några uppgifter på Internet.
5.4 Fakturabetalning (endast inom Sverige)
I samarbete med Svea Ekonomi kan vi erbjuda betalning mot 20 dagars faktura. För denna tjänst debiterar vi en fakturaavgift på 29 kr (inkl moms). När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt person- eller organisationsnummer. Leverans sker endast till den adress som finns registrerad, såsom folkbokföringsadress och du betalar inget förrän du mottagit dina varor. Fakturan skickas från Svea Ekonomi samma dag som du mottar leveransbekräftelse från oss. Betalningsvillkor är 20 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2 % per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiteras lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år. Bostadsrättsföreningar samt föreningar kan ej handla på faktura.
5.5 Delbetalning (endast inom Sverige för privatpersoner)
Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.
Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information.
Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,68 %.
Läs mer om allmänna villkoren här.
För krediter som ingås på distans, till exempel via Internet eller svar på brevutskick där du personligen inte träffar kreditgivaren gäller Distansavtalslagen. Svea har därför skyldighet att lämna viss information. Sådan information finns tillgänglig i de allmänna villkoren till Kontoavtalet. De allmänna villkoren läser du genom att klicka på länken allmänna villkor.
Svea är även skyldig att lämna information enligt Personuppgiftslagen. Även sådan information finns i de allmänna villkoren.
6. ÅNGERRÄTT
Du har normalt 14 dagars ångerrätt på varor du köpt i nätbutiken, i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen. Detta innebär att du har rätt att returnera en vara om du inom 14 dagar efter att du mottagit den meddelar oss om att du vill utnyttja ångerrätten. Du får hela köpesumman tillbaka, men leveranskostnaden för returen står du själv för. Den returnerade varan skall vara i lika gott skick som när du mottog den, och bör returneras med sitt originalemballage. Vänligen ange ditt namn samt ordernummer alternativt en kopia av din faktura, samt uppgifter om hur återbetalning ska ske. Återbetalning utförs normalt inom 1-5 arbetsdagar, dock senast inom 30 dagar, efter att vi mottagit och godkänt returen. Observera att eventuell faktura ska betalas även om du returnerar varan. Återbetalning av ordersumman görs efter godkänd retur. Vänligen kontakta oss innan du returnerar en vara.
Vid köp av en vara som är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad speciellt för dig så gäller inte ångerrätten. Detta kan till exempel vara en stol i ett specifikt tyg och färg som tillverkas just för dig. Ångerrätten gäller heller inte fullt ut vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor.
Observera att ångerrätt inte gäller för företagskunder.
7. BYTE AV VARA
Du kan i de flesta fall lämna tillbaka en vara och välja en annan liknande inom 14 dagar från det att du mottagit varan. Detta under förutsättning att varan är oanvänd, i hel originalförpackning och i oskadat skick. Vid byte av vara står du själv för returkostnaden. Bytesrätt gäller inte om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig, till exempel en stol i ett specifikt tyg och färg. Bytesrätten gäller heller inte vid specialbeställda varor, dvs varor med leveranstid längre än två veckor. Om du önskar byta en vara – kontakta oss.
8. REKLAMATION AV VARA
8.1 Konsumentköplagen
Du har enligt konsumentköplagen alltid 3 års reklamationsrätt. Reklamation innebär att du inom rimlig tid från det att du upptäckt ett fel med varan meddelar oss om detta. Vi kontrollerar alltid samtliga varor för eventuella fel, i så stor utsträckning som möjligt, innan vi levererar dem till dig. Om det mot förmodan ändå är något fel med din vara, var vänlig kontakta oss innan du returnerar varan. Observera att när du returnerar en produkt klistra ej etiketter eller frimärken direkt på originalembalaget. Packa din retur med ett ytterembalage kring produktens originalkartong. När vi mottagit giltigt reklamationskrav kontaktar vi dig för avhjälpande av felet eller översänder eventuella returkoder/fraktsedel. Vid retur av reklamerad vara står självfallet vi för returkostnaden.
8.2 Transportskador
Viktigt: Var noga med att kontrollera varorna för eventuella skador när du tar emot leveransen. För att varor med synliga, yttre transportskador ska kunna reklameras hos oss måste skadorna ha noterats på fraktbolagets fraktsedel i samband med kvittens. Om du skulle upptäcka dolda fel/transportskador efter att du öppnat förpackning/emballage – kontakta oss.
8.3 Tvist
Vid eventuell tvist som tas upp av Allmänna Reklamationsnämnden är vår policy att följa de rekommendationer som nämnden utfärdar.
9. GARANTIER
Vi har ingen allmän garanti för de varor vi säljer. Vissa tillverkare erbjuder utökade garantier och i de fall detta är aktuellt finner du mer information i produktbeskrivningen.
Begagnade varor säljs i befintligt skick med tre (3) månaders funktionsgaranti.
10. PERSONUPPGIFTER & COOKIES
Vi tar ansvar för alla personuppgifter, till exempel namn, adress och e-post, som du lämnar till oss eller som vi får del av när du handlar hos oss. Alla sådana uppgifter används endast inom företagets datasystem och hanteras i enlighet med Svenska Personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syfte att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig och ge dig god service. Det kan handla om att leverera de varor du beställt, meddela orderstatus, eller att delge dig information om nyheter, kampanjer och erbjudanden.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om användning av cookies. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator. Dessa används bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen och om du inte har cookies aktiverat i din webbläsare kommer du inte kunna genomföra ett köp. Om du har inaktiverat cookies kommer du dock fortfarande kunna surfa runt på vår webbplats.